– Motorsporten er i utvikling, og en tilpasning av regelverket til dagens behov er lenge blitt etterspurt. Derfor legger vi nå til rette for at flere aktører skal kunne drive med motorsport på lukket bane, og vi åpner for at det skal kunne kjøres i høyere fart enn lovens fartsgrenser ved trening til konkurranse og såkalte «banedager». Samtidig må sporten fortsatt foregå i trygge rammer. Derfor vil vi stille krav om sikkerhetsregler som arrangører skal følge, og om at kurstilbydere har den kunnskapen og erfaringen som må til for at deltakernes sikkerhet ivaretas, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Bakgrunnen er at det de senere årene har kommet ønsker om endringer for å bedre tilpasse regelverket til dagens behov. Blant annet har det vært et ønske om at det åpnes for at flere aktører kan drive med motorsport på lukket bane. Det er i dag kun to forbund med tilknyttede klubber som kan organisere og tilby motorsport i Norge.
– En slik begrensning gjør det vanskelig for mange som vil drive med motorsport, men som ikke finner sin plass i disse to forbundene til å utøve det de ønsker. Derfor vil vi åpne for at klubber tilknyttet andre motorsportforbund også skal kunne organisere trenings- og konkurransekjøring på avsperret område, sier statsråd Hareide.
Amcar mener dette betyr at Norge får en motorsport som er mer åpen og inkluderende – av utøvere, for utøvere.
Det betyr videre at flere får muligheten for å kunne drive med kjøretøyaktiviteter i organiserte former, som igjen betyr at vi kan flytte mer av de uønskede aktivitet fra vei til lukkede områder. Det er igjen bra for trafikksikkerheten.
AMCAR har sett frem til denne dagen, og vil takke Samferdselsdepartementet og regjeringen for en klok beslutning. Ikke minst vil vi takke alle som har engasjert seg i saken, spesielt Frp som har vært en pådriver både i og utenfor regjering.
For dem, for AMCAR, for NAF, for Trackday.no og alle de andre som har engasjert seg for denne endringen i snart 10 år – dette er et bevis på at det nytter å engasjere seg!
En annen viktig endring er at ferdighetskjøring med registrerte biler på lukket område nå også får fritak for fartsgrense. Dette har det vært viktig å få endret, slik at også slik organisert kjøring kan gjøres lovlig og etter et gjeldende regelverk.
AMCAR vil om litt gå ut med en invitasjon til våre klubber og andre interesserte med det formål å etablere et forbund som ivaretar interessene for aktivitet med bil på bane og lukket område. Et forbund der det skal være plass til alle som bidrar til at aktiviteter med kjøretøy og motorsport på bane og lukkede områder kan skje.
– Nå vil vi åpne opp slik at dette også blir lovlig under blant annet førerutviklingskurs og banedager, der formålet primært er fornøyelse og ønske om å teste seg selv og kjøretøyet. Samtidig er vi opptatt av å ivareta sikkerheten. Derfor vil vi blant annet stille krav om at forbundene vedtar et sikkerhetsreglement.