Under strenge covidregler ble andre runde av Racing NM arrangert på Rudskogen.
224 førere var påmeldt, hele 33 førere fra Historisk racing. Veldig mye fin bil som glitra om kapp med sola.

Etter kvalifisering på lørdag forsto vi jo at det kom til å bli en super fin fight mellom Atle Ramberg Escort 1300 GT og John A Johannesen Mini 1275 GT. Det er to førere som gjør få feil ute på banen. Begge bilene går omtrent like fort. Da blir det helt avgjørende å få den beste starten og kommer først ut og gjennom første sving.
Atle Ramberg greide det med John A Johanesen jagende bak i håp om at Atle skulle gjøre en feil slik at det ble en mulighet til å kjøre forbi. Det er vanskelig å få Atle til å gjøre feil.
Men jeg er helt sikker på at hvis John A Johannesen hadde greid å komme gjennom første sving før Atle så hadde situasjonen blitt snudd på hode.

Det var mange fine fighter i feltet bak Atle og John også, ser av bildene mine at Jon Asakskogen i Ford Mustang Shelby GT 350 og Ola Svensen i en Ford Cortina Lotus. Vanskelig å få med alt fotograferer jo hele tiden.

Ellers var det utrolig fint å se en Jaguar E-Type på banen , det er sjeldenhet å se i Norge.
Under finalene hørtes det ut som det var litt utfordringer under det lange pansret.

Det ble en spennende fight mellom Tor Magne Tjemsland i en BMW M3 E30 og Hans Petter Havdal i en Porsche 911 Carrera RSR.
Det ble noe av det samme her, ta starten og komme gjennom første sving for å kjøre idealsporet hele veien. Det er lett å bli stressa når hele midt- speilet fylles opp av en orange Porsche med Hans Petter bak rattet. Forstod på Hans Petter at han måtte slakke litt av p.g.a. varmgang.
.
Varmgang er vel et stikkord å bruke på de tre førere som fighta veldig intens bak og da helst inne i hjelmen tror jeg. To Ford Escort og en Porsche Henholdsvis Jon Olsen i Escort RS 1800, Evald Holstad Escort RS 1600 og Mathias Havdal iPorsche 911 Carrera RSR.
Jeg så ikke hendelsen, men så at det hadde vært platekontakt i en sving, overhørte bare diskusjon i etterkant.

Finale nr 2 ble noe av det samme. Litt større avstand mellom Tor Magne og Petter Havdal.
Bak ble det kanskje enda et hakk mer spennede mellom Evald og Jon, de fulgte hverandre som skygger. Jon først og Evald bak, to ganske like biler som har samme fartspotensiale i seg. Igjen er det vanskelig å komme forbi, Jon stengte døra godt i svingene og var oppe på to hjul på det verste. På siste runden så det ut for meg at Evald ville litt for mye, bremsa for seint og dro av banen.

Det var vaslet innskjerping av regler på forhond og det ble gitt en del advarsler underveis, men veldig lite i Historisk Racing heldigvis.

Jeg overhørte en del uttalelser på lørdag som jeg syns er useriøse. Det har gått utover frivillige mannskaper somm bare gjør så godt dem kan.

Sender en var takk til alle som bidro til en superfin racinghelg

Terje Tytlandsvik